Blogg

Skjønn motparten og bli en bedre konfliktløser

 

dreamstime_s_22368013

Mange konflikter på arbeidsplassen blir fastlåste og » varme» fordi begge parter har  forskanset seg, gjort seg opp oppfatning av hvor urimelig, håpløs og uegnet motpartens standpunkt er. Mange konflikter av denne type kan likevel løses opp, forutsatt at begge parter vil bidra til det.  Det krever imidlertid både innsats og nyorientering, og framfor alt en vilje til å skjønne motparten. Ofte må man spole tilbake, og ikke ha fokuset på konfliktløsning, men konsentrere seg om forstå den andre parts perspektiv.

Det var i følge  kommunikasjonseksperter det den første president Bush og daværende president  i Sovjetunionen, Michael Gorbatsjov gjorde da de  skulle ha  nedrustningsforhandlinger – forhandlingsmøter som i etterkant  er regnet  for å være begynnelse på slutten til den kalde krigen.Under første del av møtet var  problemløsning forbudt.  stedet skulle hver side presentere sitt syn på tre hovedemner (for eksempel nedrustning og menneskerettigheter). Hovedoppgaven for begge sider var å gjøre alt de kunne for å prøve å forstå den andre sidens perspektiv. Først når de  hadde oppnådd dette, gikk de videre til problemløsning.

Konfliktløsning innad i bedrifter kan angripes på samme måte. En metode er å arrangere et møte (encounter) mellom partene etter samme mal som Bush og Gorbatsjov. En annen måte er å la partene bytte roller for slik sett å være i den andres «skor». Det gir en innsikt og forståelse for den andre som kan være forløsende.

En workshop med bruk av encounter og/eller rollebytter for å løse fastlåste konflikter kan vi i Bedriftsamspillet til å hjelpe dere med.

Leave a Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.